Friday 30 April 2010

Pesanan Luqman!

Salam alaik~


Alhamdulillah rasa best sgt2 dpt mentadabbur ayat2 cinta dari Allah harini!=) so, nak share dgn korang plak!=D jom sama2 kita tengok surah luqman ayat 12-19!masihkah anda ingat ayat hafazan masa form 3 dulu???alhamdulillah, korg sume mantap2!saya je yg ingat2 lupe..adoi!=(

surah Luqman
12 Dan sesungguhnya telah Kami berikan hikmah kepada Luqman, yaitu, “Bersyukurlah kepada Allah. Dan barang siapa yang bersyukur (kepada Allah), maka sesungguhnya ia bersyukur untuk dirinya sendiri, dan barang siapa yang tidak bersyukur, maka sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji.”

13 Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, di waktu ia memberi pelajaran kepadanya, “Hai anakku, janganlah kamu mempersekutukan (Allah) sesungguhnya mempersekutukan (Allah) adalah benar-benar kelaliman yang besar.”

14 Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu-bapaknya, ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyapihnya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada dua orang ibu bapakmu, hanya kepada-Kulah kembalimu.

15 Dan jika keduanya memaksamu untuk mempersekutukan dengan Aku sesuatu yang tidak ada pengetahuanmu tentang itu, maka janganlah kamu mengikuti keduanya, dan pergaulilah keduanya di dunia dengan baik, dan ikutilah jalan orang yang kembali kepada-Ku, kemudian hanya kepada-Kulah kembalimu, maka Ku-beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan.

16 (Luqman berkata), “Hai anakku, sesungguhnya jika ada (sesuatu perbuatan) seberat biji sawi, dan berada dalam batu atau di langit atau di dalam bumi, niscaya Allah akan mendatangkannya (membalasinya) . Sesungguhnya Allah Maha Halus lagi Maha Mengetahui.

17 Hai anakku, dirikanlah salat dan suruhlah (manusia) mengerjakan yang baik dan cegahlah (mereka) dari perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu. Sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan (oleh Allah).

18 Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia (karena sombong) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri.

19 Dan sederhanalah kamu dalam berjalan dan lunakkanlah suaramu. Sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keledai

___________________________________________________________________

haa....mesti org tertanya2 siapa plak Luqman nie kan sampai Allah sebut namanya dalam Quran & siap ada satu surah khas untuk dia??wah, hebatkan dia!!ada beberapa pendapat yg ckp psl Luqman. Ada yg ckp Luqman adalah seorg Nabi, ada plak ckp Luqman adalah org soleh, ada yg ckp Luqman berasal dari bani Israel & merupakan seorg hakim dan ada yg ckp Luqman berasal dari Habsyah. tapi pendapat yg lebih kuat mengatakan Luqman adalah org soleh.

Luqman memberi pesanan yg seharusnya kita rasa ditujukan khas buat kita. Dalam ayat 12, Allah berfirman bahawa kehebatan Luqman itu datangnya dari Allah. "Kami berikan hikmah kepada Luqman.." disini Allah nak kita bersyukur atas segala nikmat yg Dia beri pada kita yg tak terhitung banyaknya.ape lagi, jom ucap Alhamdulillah byk2.=)

Dalam ayat 13, Luqman mengajar anaknya supaya mentauhidkan Allah.sebenarnya dalam kita mendidik budak2 kecil (anak kite ke nanti!cewahhh=D) ..
seharusnya kita tekankan supaya megesakan Allah, bukannya mengagungkan doraemon, naruto, superman atau seangkatan dengannya. basic yg kukuh itu sgt perlu utk melahirkan generasi pemuda yg faham akan matlamat hidupnya. hebatkan Al-Quran nie!=) sangat lengkap sampaikan bab mendidik anak pun dinyatakan secara jelas.subhanAllah!Islam itu mmg syumul!cuma kita je tak tahu sbb mungkin tak cukup lagi interaksi dengan Al-Quran kot..=(

ok, ayat seterusnya menekankan utk kite berbuat baik pada kedua ibubapa sbb kenapa?sbb seorang ibu mengandung dalam keadaan lemah. sape2 yg belajar Obstetric mesti lg faham betapa sulitnya nak handle ibu2 mengandung, sgt byk masalah & complication.kesian mak kita kan..sanggup berada dalam keadaan lemah selama 9 bulan utk dapat kita..huhu..tetibe rindu kt mak!=( tak pe, kejap je lagi bleh blk malaysia.bertahan!

Dan seterusnya Allah ckp kalau mak ayah srh buat sesuatu yg bertentangan dgn ajaran Islam, maka jgnlah kita ikut tapi layanlah mereka dgn baik & mtk doa supaya Allah terus rahmati mereka!=)

Luqman berpesan lg dalam ayat 16, "...sesungguhnya jika ada (sesuatu perbuatan) seberat biji sawi, dan berada dalam batu atau di langit atau di dalam bumi, niscaya Allah akan mendatangkannya (membalasinya)."inshaAllah ayat nie sgt jelas maksudnya kan!=D akhir sekali, dari ayat 17-19, Luqman ckp suruh kita solat, amar makruf nahi mungkar, bersabar, jgn sombong dan sederhanalah dalam berjalan (jgn terlalu laju yg menampakkan kite gopoh & seolah2 sgt sibuk mahupun sgt perlahan. inshaAllah wasatiah itu penting!=D)dan lunakkan suara (maksudnya tak ckp kasar/tinggikan suara ataupun terlalu lembut sampai boleh menimbulkan fitnah..pentingnya besederhana dalam segala perkara yg kita buat!).



inshaAllah, setakat nie dulu.sama2 la kite amalkan pesanan Luqman!=D wAllahualam~

btw, since skrg tgh musim exams, bittaufiq wan najah 2 everyone!!!moga Allah permudahkan segalanya!ameen..salam imtihan!=)


p/s-nak share satu lagu.suke sgt lagu nie!happy studying ye sume!=)

No comments:

Post a Comment