Thursday 11 March 2010

Fursanul bin nahar, rahbanul bil lail




Fursanul bin nahar, rahbanul bil lail bermaksud singa di siang hari, rahib di malam hari. So, apa kaitan ungkapan kat atas dengan kehidupan kita ye??=)

singa macam yang kita tahu, dialah sang raja rimba. Mesti semua pun pernah tengok The Lion King kan??haa...macam tulah hebatnya seekor singa! Ada ciri2 kepimpinan, ketokohan dan terkenal dengan keberanian. Sang singa bekerja keras masa waktu siang untuk cari makanan. Kita sebagai daei pun seharusnya jadi macam singa tapi bukan kerja cari makanan la!=P kita dituntut untuk bekerja kuat di siang hari dan pada waktu malam menjadi rahib atau mengabdikan diri kepada Allah.

Dalam surah Al-Muzammil ayat 1-10 , Allah berfirman:
1. Hai orang yang berselimut (Muhammad),
2. bangunlah (untuk sembahyang) di malam hari, kecuali sedikit (daripadanya),
3. (yaitu) seperduanya atau kurangilah dari seperdua itu sedikit
4. atau lebih dari seperdua itu. Dan bacalah Al Quran itu dengan perlahan-lahan
5. Sesungguhnya Kami akan menurunkan kapadamu perkataan yang berat
6. Sesungguhnya bangun di waktu malam adalah lebih tepat (untuk khusyuk) dan bacaan di waktu itu lebih berkesan.
7. Sesungguhnya kamu pada siang hari mempunyai urusan yang panjang (banyak).
8. Sebutlah nama Tuhanmu, dan beribadatlah kepada-Nya dengan penuh ketekunan.
9. (Dia-lah) Tuhan masyrik dan maghrib, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, maka ambillah Dia sebagai pelindung.
10. Dan bersabarlah terhadap apa yang mereka ucapkan dan jauhilah mereka dengan cara yang baik.

So, kita nampak yang Allah memang tahu kita semua sangat3 busy pada waktu siang.(busybody kah??=P) Dan malam itu dijadikan untuk kita bangun beribadah pada Allah. Kenapa Allah suruh kita bangun malam walaupun mesti dah letih sebab kerja masa siang?? sebabnya kita nie hambaNya yang sangat lemah dan kita perlukan kekuatan untuk menyampaikan dakwah. dan kekuatan itu hanya dapat diperoleh dari Allah dengan cara mendekatkan diri padaNya.=)

Akhir kata, 2 syarat kemenangan seorang Daei adalah kekuatan diri (fizikal, mental, spiritual) melalui solat malam dan kekuatan sosial & ukhuwah melalui kekuatan umat,solat berjemaah,etc. Seperti dalam surah As-Shaff ayat 4, Allah berfirman: Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh. Kata2 Saidina Ali: Kebatilan yang tersusun dapat mengalahkan kebenaran yang tak tersusun.So, laksanakanlah tugas secara teamwork okey!=)

wallahualam..
peringatan buat diri terutama sekali!=)

1 comment: