Monday 16 August 2010

YA atau TIDAK


YA...!

Ya... dengan senyumanmu yang cantik, yang mengirimkan cinta, dan mengutus kasih sayang bagi orang lain.
Ya... dengan tutur kata baik anda yang dapat menjalin persahabatan yang dianjurkan syari'at dan menghapus semua rasa dengki.
Ya... dengan derma yang membahagiakan si miskin, menyenangkan orang fakir, mengenyangkan perut yang lapar.
Ya... dengan kesediaanmu duduk bersama Al-Qur'an seraya membaca, merenungi, dan mengamalkannya, sambil bertaubat dan beristighfar.
Ya... dengan banyak berzikir, memohon ampu, rajin berdoa, dan suka memperbaharui taubat.
Ya... dengan mendidik anak-anakmu dengan agama, mengajarkan sunnah Nabi dan memberi petunjuk tentang apa-apa yang bermanfaat bagi mereka.
Ya... dengan rasa malumu dan hijab (penutup aurat) yang diperintahkan Allah, kerana hanya itulah cara untuk menjaga dan memelihara dirimu.
Ya... dengan berteman bersama wanita-wanita yang baik dari kalangan mereka yang mempunyai rasa takut kepada Allah, menyukai pengamalan agama, dan menghormati norma-norma etika.
Ya... dengan berbuat baik kepada kedua orang tuanya, menyambung persaudaraan, menghormati tetangga, dan menyantuni anak yatim.
Ya... untuk membaca sesuatu yang bermanfaat dengan menelaah buku yang menarik dan berfaedah, buku yang menyenangkan dan memberi tuntunan.


TIDAK...!

Tidak... anda tidak akan menyia-nyiakan umurmu, seperti senang membalas dendam dan berselisih dengan perkara yang tiada ada kebaikan di dalamnya.
Tidak... anda tidak akan menghasilkan wang dan menghimpunkannya dengan mengorbankan kesihatan, kebahagiaan, tidur dan ketenangan anda.
Tidak... anda tidak akan mencari-cari kesalahan dan mengumpat orang lain serta melupakan kesalahan dan aib diri sendiri.
Tidak... anda tidak akan berperangai yang suka mabuk kepayang dengan kesenangan hawa nafsu, menuruti segala tuntutan dan keinginannya.
Tidak... anda tidak akan menyia-nyiakan waktu bersama dengan orang yang menganggur dan membuang-buang waktu untuk hal yang sia-sia.
Tidak... anda tidak akan mengambil sikap tak acuh terhadap badan dan rumah dari bersih, wangian dan disiplin.
Tidak... anda tidak akan minum minuman yang haram, merokok, dan segala sesuatu yang kotor dan najis.
Tidak... anda tidak akan mengingat musibah yang telah berlalu, bencana yang sudah silam, atau kekeliruan yang pernah dialami.
Tidak... anda tidak akan melupakan akhirat dan amal untuknya, dan alpa terhadap tanda-tanda keberadaannya.
Tidak... anda tidak akan berperangai membuang-buang harta benda dalam perkara-perkara yang haram, berlaku boros dalam perkara-perkara yang mubah, dan perilaku yang dapat melupakan perkara-perkara ketaatan.

-Dr 'Aidh 'Abdullah Al-Qarni

1 comment:

  1. Hello Everybody,
    My name is Mrs Sharon Sim. I live in Singapore and i am a happy woman today? and i told my self that any lender that rescue my family from our poor situation, i will refer any person that is looking for loan to him, he gave me happiness to me and my family, i was in need of a loan of S$250,000.00 to start my life all over as i am a single mother with 3 kids I met this honest and GOD fearing man loan lender that help me with a loan of S$250,000.00 SG. Dollar, he is a GOD fearing man, if you are in need of loan and you will pay back the loan please contact him tell him that is Mrs Sharon, that refer you to him. contact Dr Purva Pius,via email:(urgentloan22@gmail.com) Thank you.

    BORROWERS APPLICATION DETAILS


    1. Name Of Applicant in Full:……..
    2. Telephone Numbers:……….
    3. Address and Location:…….
    4. Amount in request………..
    5. Repayment Period:………..
    6. Purpose Of Loan………….
    7. country…………………
    8. phone…………………..
    9. occupation………………
    10.age/sex…………………
    11.Monthly Income…………..
    12.Email……………..

    Regards.
    Managements
    Email Kindly Contact: urgentloan22@gmail.com

    ReplyDelete